понеделник, 10 октомври 2011 г.

Одиторски ангажимент

Внимание!
Текущата статия съдържа информация, свързана с одита, която може да се промени по всяко време. За да сте сигурни че се позовавате на актуална информация, молим да се обърнете към съответните официални източници и да проверите за промени!
Благодарим ви!
Екипът на одитор!

Одитор - поемане на одиторски ангажимент.
Закона за независимия финансов одит дава няколко начина за осъществяване на одит:
1. Като физическо лице
2. Като участници в специализирано одиторско предприятие, най - малко двама одитори, като техния дял трябва да е мажоритарен за предприятието (т.е. 50% от основния капитал). Одитора има право да участва само в едно одиторско предприятие.
3. Посредством предприятие, регистрирано като одитор (ЕТ, ЕООД).
ИДЕС (Институт на Дипломираните Експерт Счетоводители) се задължава да публикува до края на март (31.03) списъка на регистрираните одитори и одиторски предприятия (скоро ще добавим информация за одиторите по градове).
Одиторските ангажименти се поемат ежегодно, като собствениците на предприятието избират одитора. Ако предприятието е акционерно дружество, одитора се избира от общото събрание на акционерите. Понякога се обявява и конкурс. Избиране чрез конкурс е по - характерно за държавни предприятия. Преди да се пристъпи към същинския одит, одитора прави предварително проучване което включва проучване дали има право да осъществи одита по действащото законодателство, да придобие най - обща представа за предприятието което ще одитира като разговаря с ръководните кадри, персонала и да определи нуждите на клиента си, да се опита да разбере дългосрочните планове и да се запознае с предприятието.
Ако одитора прави одит на предприятието за първа година, може да потърси предшественика си за да се допита до него. Когато одитора приема ангажимента се подписва писмо в което се определят моменти от изпълнението на одита като обхват, цел, ограниченост, отговорности, доклади и взаимоотношения, достъп и съдействие, срокове за изпълнение, цени и други, това писмо (писмо за ангажимент) се използва от одитора по - късно ако по време на изпълнение на ангажимента между него и клиента настъпи спор. Одитора използва писмото за доказателство за еднаквото разбиране на задачата по одитиране, то може и да бъде модифицирано ако в последствие ръководството не изпълни някои от поетите по отношение на одита задължения.
Ръководството може да поиска промяна на поетия ангажимент ако иска да се клиента иска да се предпази от издаване на модифициран одиторски доклад или ако е отпаднала необходимостта от одит. Ако одитора прецени че няма користни цели в искането за промяна на ангажимента може да се съгласи, ако не го направи се уреждат паричните взаимоотнешния и ангажимента се приключва.
Ако одитора е правил одит на същото предприятие предходната година не е необходимо да се подписва ново писмо, освен ако няма промяна, която го изисква.

Няма коментари:

Публикуване на коментар